تعدیل چارت چیست؟ بررسی دیتای تعدیل شده و تعدیل نشده

در سری مقالات دیتای مناسب برای تحلیل تکنیکال

اگر در دو پست قبل را دنبال کرده باشید می‌دانید که در مورد مبحث انواع چارت‌ها در تحلیل تکنیکال مانند چارت خطی، کندلی و کش دیتا و همچنین مبحت مقیاس لگاریتمی و حسابی در چارت ها صحبت کرده ایم. حال نوبت به مبحث تعدیل چارت، چارت تعدیل شده Adjusted Chart و انواع روش‌های تعدیل چارت میرسد. پس با ما همراه باشید.

بخش اول مقاله را در این لینک بخوانید

بخش دوم مقاله را در این لینک بخوانید

۳- تعدیل چارت Chart adjustation چیست؟

تعدیل چارت ابزاری است که با استفاده از آن فاصله های قیمتی یا همان گپ های مصنوعی ناشی از افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی پوشش داده می‌شود.

به طور معمول قیمت سهم پس از افزایش سرمایه و یا توزیع سود نقدی در زمان مجمع کاهش می‌یابد. با استفاده از این ابزار، قیمت های قبل از مجمع سهام تعدیل شده تا فاصله ایجاد شده بین قیمت‌ها پوشانده شوند. توجه شود که تعدیل برای گپ های طبیعی چارت استفاده نمی شود بلکه فقط برای گپ هایی است که با عواملی غیر از عرضه و تقاضا در چارت ایجاد شده اند که این عوامل چیزی نیستند جز گپ های افزایش سرمایه و گپ های تقسیم سود.

تعدیل چارت روش های مختلفی دارد که در همین پست شرح داده خواهد شد اما به طور کلی به چارتی که یکی از روش های تعدیل چارت روی آن اعمال شده باشد چارت تعدیل شده گفته می شود و چارتی که از ابتدای شکل گیری هیچگونه تعدیلی در آن اعمال نشده باشد به چارت تعدیل نشده معروف است. در نرم افزارهایی مانند مفیدتریدر و یا رهاورد می توانید هر دو نوع چارت را مشاهده کنید.

قابل ذکر است که گاهی یک سهم به دلیل تغییر با اهمیت در صورت های مالی خود بسته می شود و بعد از بازگشایی قیمت سهم جهش پیدا می کند. این جهش با میل و اراده بازیگران بازار شکل می گیرد و عامل عرضه و تقاضا سبب آن است. چه بسا که گاهی پیش می آید که سهمی تعدیل سود مثبت و سنگینی می دهد اما هنگام بارگشایی روی قیمتی کمتر از قیمتِ قبل از بسته شدن مچ می شود و یا برعکس که این موضوع را عرضه و تقاضا رقم میزند. لذا تعدیل چارت برای گپ های احتمالی ای که در اثر تعدیل سود در صورت های مالی شکل می گیرد اعمال نمی شود.

تفاوت چارت تعدیل شده و چارت تعدیل نشده :

در تصویر زیر تفاوت چارت تعدیل شده Adjusted Chart و چارت تعدیل نشده not Adjusted Chart را ملاحظه می کنید:

مشاهده تعدیل چارت و مقایسه چارت تعدیل شده و تعدیل نشده (Adjusted Chart or not Adjusted Chart)
مشاهده تعدیل چارت و مقایسه چارت تعدیل شده و تعدیل نشده سهم ایران خودرو

مشاهده می کنید که در چارت تعدیل نشده not Adjusted Chart روند سهم در بلند مدت نزولی می باشد. حال آنکه در چارت تعدیل شده Adjusted Chart روند سهم کاملا صعودی است که این اختلاف اصلا قابل چشم پوشی نیست. اگر به شدت و ضعف حرکت امواج در دو مسیر صعودی و نزولی دقت کنیم پرواضح است که توان خریدارها کاملا به توان فروشنده ها برتری دارد، لذا حق را به چارت تعدیل شده می دهیم. روند مارکت صعودی است نه نزولی، پس چارت تعدیل شده روند حقیقی مارکت را نشان می دهد.

علاوه بر آن وجود گپ های پرشمار در چارت تعدیل نشده مانع از یک موج شماری صحیح و اصولی می شود. حتی الگوهایی که در چارت تعدیل شده مشاهده می شوند نیز در چارت تعدیل نشده کاملا بهم میریزند. لذا توصیه ما این است که حتماً از چارت تعدیل شده برای تحلیل استفاده کنید و بخاطر داشته باشید که چارتی صحیح است که چیزی جز عرضه و تقاضا آنرا شکل نداده باشد. مبحث گپ های قیمتی مبحث مهمی است اما در صورتی که به صورت طبیعی و در اثر عرضه و تقاضا در چارت شکل گرفته باشند نه به صورت مصنوعی.

انواع روش های تعدیل چارت :

خب از آنجا که افزایش سرمایه ها مدلهای مختلف همچون افزایش سرمایه از آورده یا افزایش سرمایه از سود انباشته و … دارند، روشهای تعدیل چارت نیز از متد مختلفی تشکیل می شود که قصد داریم به شرح آنها بپردازیم. عموماً پنج روش برای تعدیل چارت استفاده می شود که در زیر آمده اند:

افزایش سرمایه:

در این روش سرمایه قبلی شرکت بر سرمایه جدید تقسیم شده و این عدد در تمام قیمت‌های قبل از تاریخ افزایش سرمایه ضرب می‌شود. این کار باعث می‌شود که قیمت‌های گذشته سهام به میزان افزایش سرمایه شرکت تعدیل شوند و نوعی از چارت تعدیل شده با عنوان تعدیل چارت به روش افزایش سرمایه شکل بگیرد. در این روش فقط کاهش قیمت در زمان افزایش سرمایه در محاسبه قیمت تعدیلی لحاظ می‌شود و محل تامین افزایش سرمایه (مطالبات و آورده، جایزه یا صرف سهام) اثری در محاسبات ندارد.

فزایش سرمایه با احتساب آورده:

دراین روش علاوه بر میزان کاهش قیمت در زمان افزایش سرمایه، حق تقدم تعلق گرفته به سهامداران (درصورتی که تمام یا بخشی از افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده باشد) نیز در محاسبات لحاظ می‌شود. این رویکرد باعث شکل گیری چارت تعدیل شده از نوع افزایش سرمایه با احتساب آورده می شود و در برخی سرویس های ارائه دیتا نیز می توانید چنین نوعی از تعدیل چارت را مشاهده کنید.

سود نقدی و افزایش سرمایه:

در این روش میزان توزیع سود نقدی شرکت و درصد افزایش سرمایه شرکت هنگام محاسبه قیمت تعدیلی در نظر گرفته می‌شود، اما محلِ تامینِ افزایش سرمایه اثری در محاسبات ندارد. برای محاسبه اثر توزیع سود، نسبت تغییر قیمت پس از توزیع سود نقدی به قیمت قبل از مجمع محاسبه می‌شود و این عدد در تمام قیمت‌های قبل از مجمع ضرب می‌شود. برای محاسبه ضریب افزایش سرمایه نیز از فرمول افزایش سرمایه استفاده می‌شود که دو پاراگراف قبل‌تر شرح داده شد. پس با این رویکرد چارت تعدیل شده از نوع سودنقدی و افزایش سرمایه را خواهیم داشت که با وجود اعمال تعدیل چارت برای گپ های حاصل شده از تقسیم سود نقدی می توان آن را معقول‌تر از دو روش قبل دانست.

سود نقدی و افزایش سرمایه با احتساب آورده:

این روش مانند روش قبل است با این تفاوت که حق تقدم تعلق گرفته به سهامداران نیز در محاسبات اثر داده می‌شود. البته اطلاعات دقیقی از این که دقیقاً به چه شکل حق تقدم ها در تعدیل چارت در نظر گرفته می‌شود در دست نیست. به هر صورت در این روش هم چارت تعدیل شده ای با عنوان تعدیل به روش سود نقدی و افزایش سرمایه با احتساب آورده شکل می‌گیرد که در بعضی از سرویس‌های ارائه دیتا نیز موجود است.

تعدیل چارت به روش عملکردی:

در این روش اثرات توزیع سود نقدی سهام و میزان افزایش سرمایه در قیمت سهام لحاظ می‌شود. درصورتی که تمام یا بخشی از افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده سهامداران باشد (حق تقدم) در این صورت میزان آورده جدید سهامداران نیز در محاسبه قیمت تعدیلی درنظر گرفته می‌شود. در این روش برخلاف روش‌های قبل، مبنای محاسبات بر اساس قیمت گشایش سهام بعد از مجمع است.

برای محاسبه قیمت تعدیلی در این روش، ابتدا نسبت قیمت بعد از مجمع عادی شرکت به حاصل جمع قیمت بعد از مجمع با سود نقدی شرکت محاسبه و این ضریب در تمام قیمت‌های قبل از مجمع ضرب می‌شود. برای محاسبه اثر افزایش سرمایه نیز قیمت بعد از مجمع به مبلغ افزایش سرمایه از محل آورده و جایزه با درنظر گرفتن میزان افزایش سرمایه از محل آورده تقسیم شده و این نسبت در قیمت‌های قبل از مجمع ضرب می‌شود.

نتیجه گیری کلی در بحث تعدیل چارت و چارت تعدیل شده :

همانطور که ملاحظه می کنید روش تعدیل “عملکردی” فرمولی کامل تر و منطقی تر، نسبت به سایر روش ها دارد و طبق مشاهدات ما این روش دارای گپ های کمتر و چارتی منطقی تر است و در نتیجه برای موج شماری مناسب تر می باشد. در مرحله بعد تعدیل “سود نقدی و افزایش سرمایه” را نیز مناسب دیدیم. انتخاب با شماست.

در نرم افزار تحت وب رهاورد 365 انواع تعدیل ها موجود است، می توانید یک چارت با سابقه تاریخی وسیع را انتخاب کنید و انواع تعدیل ها را روی آن اجرا کنید و اثر آنها را مشاهده کنید تا در مورد مبحث تعدیل چارت و چارت تعدیل شده به اشراف خوبی دست پیدا کنید.

امید که این سری مقالات، سوالات تحلیل گران عزیز را در زمینه‌ی انتخاب چارت و دیتای مناسب برای تحلیل تکنیکال به سبک های مختلف را پاسخ دهد.

موفق باشید.

اطلاع از
4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
مشاهده تمام نظرات
سید سینا

سلام آقای رحیمی- به نظر شما دیتای نوآوران امین واسه موج شماری به روش neowave مناسبه ؟‌ من رهاورد استفاده میکردم – خیلی گرون شده اشتراکش

imankhan

با سلام من دیتای بازار ارز و بورس جهانی رو از سایت stooq.com میگیرم چند گزینه موقع دریافت دیتا داره که فک میکنم واسه تعدیل دیتا هست متن گزینه به صورت زیر هست واسه یک دیتای تعدیلی صحیح میبایست کدام گزینه ها فعال باشن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
:skip
splits
dividends
preemptive rights
prepurchase rights
preaccession rights
denominations
others

مشاهده دیگر مطالب

See other content